Leerdoel voortgang
0% Voltooid

Een hoop kinderen zullen alle leuke spellen op jullie Active Floor spelen. Daarom is het belangrijk dat de spellen die op de vloer staan van hoogwaardige kwaliteit zijn. De spellen die wij toevoegen aan onze afspeellijsten worden eerst gecheckt op een aantal belangrijke kwaliteitspunten. We zullen de kwaliteitspunten hieronder doornemen, zodat je deze punten in gedachten kunt houden bij het maken van een spel.

1. De doelgroep

Wanneer je een spel voor op jullie Active Floor gaat maken of kiezen bedenk je vooraf voor welke doelgroep je het spel wilt gaan maken of kiezen. 

Welke leeftijdsrange heeft mijn doelgroep? Welk niveau sluit aan bij mijn doelgroep? Welke leervoorkeuren heeft mijn doelgroep?

Het is van belang dat ieder spel een juiste afstemming kent op de gekozen doelgroep. Het spel moet voor de gekozen doelgroep niet te moeilijk en niet te makkelijk zijn. 

Een te moeilijk spel kan frustrerend werken en een te makkelijk spel kan demotiverend zijn. Het spel moet daarom voor de gekozen doelgroep uitdagende, maar haalbare doelen bevatten, waarbij waar mogelijk rekening gehouden wordt met het niveau van de kinderen.

Wanneer je zelf een spel maakt kun je de doelgroep, met behulp van een leeftijdsrange, aangeven bij ieder spel onder ‘Basisinformatie’ (Leeftijdsgroep). Extra informatie over de doelgroep kun je aangeven in de beschrijving. 

2. Spelinhoud

Let bij het toevoegen van de spelinhoud op de volgende punten:

  1. Relevante inhoud: Voeg enkel inhoud toe die relevant is voor het doel van het spel. Probeer het toevoegen van overbodige informatie en overbodige onderdelen te vermijden. Werk 1 (leer)doel uit in een spel en laat een ander doel terugkomen in een nieuw spel.
  2. De vormgeving: Gebruik binnen de vragen en antwoorden maximaal een combinatie van 2 van de volgende elementen: geluid, tekst en afbeeldingen. Dit verhoogt de speelsnelheid van het spel en zorgt ervoor dat er volledig gefocust kan worden op het doel.

3. De structuur: Binnen een spel is het belangrijk dat de leerstof duidelijk gestructureerd is weergegeven. Laat de verschillende elementen en de inhoud binnen het spel logisch op elkaar aansluiten. Maak bij het maken van een spel bijvoorbeeld een keuze tussen concrete/natuurgetrouwe representaties of abstracte/grafische representaties en houd het gebruik hiervan vast binnen het gehele spel. Kies daarnaast voor een constante lettergrootte en lettertype.

3. Adaptiviteit

Wil jij een spel maken waarbij de vragen moeilijker worden naarmate de leerlingen goede antwoorden geven? Kies dan voor het speltemplate ‘Pirates’ Island’, hierbij kun je vragen maken op 4 verschillende niveaus. Hoe verder de kinderen komen in het spel, hoe moeilijker de vragen worden. Zorg ervoor dat de spellen die gemaakt worden met dit template spelinhoud bevatten die variëren in moeilijkheid. Bij Pirates Island kun je bijvoorbeeld variëren in de moeilijkheid op de volgende manieren:

  • 1. Moeilijkere spelinhoud: Je kan bijvoorbeeld bij een biologiequiz starten met algemene vragen over dieren en bij een hoger niveau steeds specifiekere vragen over dieren stellen. Bij een rekenspel zou je kunnen starten met ‘tellen met sprongen van 2’ en bij een hoger niveau overgaan op ‘tellen met sprongen van 5 of 10’. 
  • 2. Moeilijkere antwoordopties: Je kan bijvoorbeeld starten op het eerste niveau met antwoordopties die ver uit elkaar liggen en bij een hoger niveau kiezen voor antwoordopties die minder ver uit elkaar liggen. 
  • 3. Moeilijkere vragen: Je kan bijvoorbeeld starten met kennisvragen en bij een hoger niveau overgaan op toepassingsvragen. 

4. Leerdoelen

Bij Active Floor werken we met afspeellijsten gebaseerd op de leerdoelen die opgesteld zijn door de SLO, te vinden op tule.slo.nl. Spellen die toegevoegd zijn aan een van deze afspeellijsten sluiten aan een van de leerdoelen van de SLO aan en voldoen aan de criteria voor hoogwaardige kwaliteit.

Door het toevoegen van een beschrijving en tags is het voor medegebruikers makkelijker om elkaars spellen te vinden en te ontdekken of het spel aansluit aan een specifiek leerdoel. 

Voeg daarom een beschrijving aan en de volgende tags aan een spel toe: 

  • De taal (Language)
  • Het schoolvak (School subject)
  • De leeftijdsrange (Age group)
  • Het bijhorende kerndoel (bijvoorbeeld ‘kerndoel33’)
  • Eventueel het tussendoel of specifieke onderwerp (bijvoorbeeld ‘geld’)

Nieuw!

De Gouden Weken

Start het nieuwe schooljaar vol beweging!

Je bent er bijna!

Dank je wel!

Bevestig je aanmelding

Trek een sprintje naar je mailbox en klik op de link in de mail om je aanmelding te bevestigen. Hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox.

Tot snel, tot Wieblie!

Bedankt

Het is gelukt!

Jij bent een échte Wieblie!

Trek een sprintje naar je mailbox voor verdere informatie en hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox. Tot ziens, tot Wieblie!

Aanmelden gratis account

Het is gelukt!

Bedankt voor je aanmelding.
Jij bent een échte Wieblie!

Trek een sprintje naar je mailbox voor verdere informatie. Hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox. 

Tot ziens, tot Wieblie!