BikeRace
BikeRace
Wat doet deze template?
BikeRace is een wielerwedstrijd waarbij het doel is om zo snel mogelijk op de fiets over de baan te racen.
Hoe in te zetten?
Bij BikeRace heeft iedere speler een fiets die hij zo snel mogelijk over de baan moet bewegen. De deelnemer beweegt de fiets door steeds van links naar rechts te rennen en daarbij op de pedalen te trappen. Tussendoor komen de deelnemers waar of niet waar vragen tegen waarop ze een antwoord moeten geven.
BikeRace wordt gespeeld door twee spelers, zij racen in deze wielerwedstrijd tegen elkaar. Als vraag kun je een waar/niet waar vraag toevoegen aan het spel. De vraag kan zowel tekst als een afbeelding bevatten.
VOORBEELDEN
Rekenen
Rekenen met waar/niet waar vragen. Dit is op veel verschillende manieren mogelijk. Zo kun je sommen toevoegen met antwoorden en de deelnemers laten bedenken of de som goed is uitgerekend. Een andere optie is om afbeeldingen toe te voegen van bepaalde hoeveelheden met daarnaast een cijfer. De deelnemers moeten vervolgens bedenken of dit wel of niet hetzelfde is. Dit template is ook geschikt voor onderwerpen op het gebied van meten en meetkunde, denk aan vragen rondom geld, tijd, lengte, omtrek en oppervlakte.
Lezen
Bij het vak lezen is het een optie om een plaatje te gebruiken met daaronder een woord die wel/niet overeenkomt met het plaatje. De deelnemers moeten bedenken of het woord en het plaatje overeenkomen. Ook bij spelling is dit template mogelijk, zo kan je een bepaald woord als tekst toevoegen en de leerlingenvragen of het woord goed of fout gespeld is.
Schaduwen
Op het gebied van het overeenkomsten is dit template goed inzetbaar: ‘Zijn beide plaatjes wel of niet hetzelfde?’ Een voorbeeld is schaduw, te gebruiken voor het jonge kind. Het zoeken naar overeenkomsten is ook inzetbaar bij bijvoorbeeld meten en meetkunde: ‘Zijn deze twee voorwerpen even lang?’, ‘Zijn deze twee geldbedragen hetzelfde?’.