Leerdoel voortgang
0% Voltooid

BuzzIt


Wat doet deze template? 

Buzzlt, een klassiek quizspel gebaseerd op een TV-show, een spel waarin de kennis en de snelheid van de deelnemers op de proef wordt gesteld.Dit template wordt veel gekozen door gebruikers die het geheugen en de samenwerking willen trainen. 

Hoe in te zetten?

Buzzlt bestaat uit een quiz met als doel het scoren van zoveel mogelijk punten. Iedere speler/team heeft een eigen ‘buzz-knop’, waarmee de vragen die op de vloer verschijnen beantwoord kunnen worden. De spelers zien de vraag op de vloer verschijnen, waarna de knoppen beginnen te knipperen. Vanaf dat moment kunnen de spelers ‘inzoemen’ door op hun ‘buzz-knop’ te stappen. Als een speler heeft ‘gezoemd’ verschijnen de drie antwoordopties en kan de speler antwoord geven op de vraag door op 1 van de antwoordopties te stappen. Het is de bedoeling dat de deelnemers zo snel mogelijk zijn in dit spel. Bij een correct antwoord krijgen zij namelijk een punt, maar is het antwoord onjuist dan krijgen de tegenstanders een punt.

Buzzlt wordt gespeeld door 2-4 spelers/teams. Aan het spel kunnen allerlei soorten vragen toegevoegd worden, zolang het mogelijk is om er drie antwoordopties bij te bedenken. Daardoor is dit template inzetbaar voor alle vakgebieden. Bij het maken van een vraag kunnen tekst, geluiden en plaatjes gebruikt worden. Bij het maken van antwoordopties kunnen tekst en plaatjes ingezet worden.

VOORBEELDEN

Rekenen

De tafels herhalen, plus- en minsommen inoefenen, oefenen met het afronden van geldbedragen? De leerstof van de rekenles inoefenen of herhalen kan heel goed met het spel ‘Buzzlt’. Wanneer de leerlingen de rekenstof uitgelegd hebben gekregen kunnen ze deze zelfstandig op de Active Floor inoefenen of herhalen in deze quiz waarbij het draait om kennis en snelheid. Alle rekenvragen waarbij 3 meerkeuze antwoordopties bedacht kunnen worden zijn te gebruiken in dit spel. Denk bij de rekenles daarom breed en bijvoorbeeld aan de volgende rekengebieden: tafels, plus- en minsommen, klokkijken, meten en meetkunde (geld, tijd, oppervlakte etc.).

Biologie

Controleren of de leerlingen de les over de waterkringloop begrepen hebben, kijken welke dierenfeitjes de leerlingen hebben onthouden, de leerlingen op een actieve manier de leerstof over het menselijk lichaam laten verwerken? In het spel Buzzlt gaan de leerlingen de strijd tegen elkaar aan.

Wat volgt?

Door het, indien mogelijk, toevoegen van plaatjes en/of geluiden aan een spel is de prestatie van deelnemers op het spel minder afhankelijk van de leessnelheid van de leerlingen. Hierdoor kan specifieker de kennis op het gekozen vakgebied getest en/of geoefend worden. Een voorbeeld is het toevoegen van een reeks elementen, met de spelvraag ‘Wat volgt?’. Maar denk ook aan topografie, waarbij een provincie uitgelicht is, met de spelvraag ‘Welke provincie?’ of aan een les over het sorteren van afval, met een plaatje van het afval en als antwoordopties plaatjes van 3 afvalcontainers, met als spelvraag ‘In welke afvalcontainer moet het afval?’

Nieuw!

De Gouden Weken

Start het nieuwe schooljaar vol beweging!

Je bent er bijna!

Dank je wel!

Bevestig je aanmelding

Trek een sprintje naar je mailbox en klik op de link in de mail om je aanmelding te bevestigen. Hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox.

Tot snel, tot Wieblie!

Bedankt

Het is gelukt!

Jij bent een échte Wieblie!

Trek een sprintje naar je mailbox voor verdere informatie en hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox. Tot ziens, tot Wieblie!

Aanmelden gratis account

Het is gelukt!

Bedankt voor je aanmelding.
Jij bent een échte Wieblie!

Trek een sprintje naar je mailbox voor verdere informatie. Hinkel voor de zekerheid ook even langs je spambox. 

Tot ziens, tot Wieblie!